Fyzioterapie u dětí je zaměřena na zlepšení motorických funkcí, posílení svalů, korekci dysbalancí a celkové zlepšení pohyblivosti. Terapie je klíčová při snižování bolesti, zvyšování funkční nezávislosti a podpoře normálního vývoje dítěte.
Bobathova koncepce
Je založena na stimulaci a aktivaci normálních pohybových vzorců pomocí specifických cvičení. Pomáhá při obnovení funkčních pohybových dovedností a podporuje neuroplasticitu, tedy schopnost mozku adaptovat se a učit se nové vzorce.
Vojtova metoda
Je technika, která využívá specifické doteky, tlakové body a polohování dítěte k vyvolání základních reflexních vzorců pohybu. Je obzvlášť účinná u dětí s neurologickými poruchami, kdy pomáhá stimulovat centrální nervový systém.
PNF
Je metoda využívá proprioceptivní (vlastního tělesného vnímání) podněty k posílení svalů, zlepšení flexibility a koordinace. Cvičení PNF napomáhají stimulovat nervový systém a zlepšovat funkční pohybové schopnosti.
Stabilizační cvičení
Jsou cvičení zaměřena na posílení střední části těla (core) a zlepšení posturální kontroly. Stabilizační trénink pomáhá dětem lépe kontrolovat své tělo a přispívá k celkové koordinaci.
Funkční trénink
Kombinuje různé pohybové aktivity (chůze, běh, skákání) s cílem zlepšit celkovou funkční mobilitu a schopnost zvládat každodenní činnosti. Funkční trénink je vždy přizpůsoben věku a individuálním schopnostem dítěte.
Balanc a propriocepce
Jsou speciální cvičení zaměřená na zlepšení rovnováhy, koordinace a vnímání polohy těla v prostoru. Tyto aktivity jsou důležité pro bezpečný pohyb a prevenci pádů.
Ergoterapie u dětí se zaměřuje na rozvoj a udržení samostatnosti při každodenních činnostech. Cílem je podpořit dítě v osvojení dovedností potřebných pro běžný život. Terapie hraje zásadní roli při podpoře jemné motoriky, koordinace pohybů, prostorového vnímání a smyslové integrace.
Senzorická integrace
Je metoda soustředí se na zlepšení schopnosti dítěte správně zpracovávat a reagovat na podněty z okolí. V terapii využíváme různé senzorické pomůcky (hmatové, sluchové, vizuální, vestibulární), které pomáhají stimulovat smyslové vnímání a podporují správnou integraci informací
Trénink jemné motoriky
Speciálně navržená cvičení a hry podporují rozvoj dovedností jako je psaní, kreslení, manipulace s drobnými předměty či ovládání různých pomůcek trénink koordinace oko-ruka,ruka-ruka. Tato cvičení jsou klíčová pro zlepšení koordinace prstů a rukou, což má přímý vliv na samostatnost dítěte.
Aktivity každodenního života (ADL)
Je ergoterapeutický přístup zahrnující praktický trénink běžných denních činností, jako je oblékání, hygienická péče, stravování či příprava jednoduchých úkonů doma. Cílem je, aby si dítě osvojilo dovednosti, které mu umožní být co nejvíce samostatné.
Terapie hrou
Terapie je často integrována do hravých aktivit, které působí motivujícím a příjemným způsobem. Hra umožňuje přirozené učení nových dovedností a pomáhá dítěti překonávat strach či nejistotu v prostředí, kde se cítí bezpečně.
Adaptivní pomůcky a asistivní technologie
V rámci ergoterapie se individuálně vybírají a přizpůsobují pomůcky, jako jsou speciální příbory, psací pomůcky nebo jiné asistivní zařízení, která pomáhají dítěti překonat jeho specifické obtíže a usnadňují samostatné fungování.