Staňte se partnerem našeho centra a pomožte dětem financovat jejich terapie | Staňte se partnerem našeho centra a pomožte dětem financovat jejich terapie |

Jak poznat opožděný psychomotorický vývoj

Určité rozdíly jsou u vývoje dětí normální. Některé začne mluvit dříve, jiné zase brzy leze a chodí. Jak tedy ale poznat opožděný psychomotorický vývoj? Máme pro vás rady i tipy, jak s opožděným psychomotorickým vývojem dále pracovat.

Obsah:

Psychomotorický vývoj označuje různé milníky, kterých dítě od svého narození dosahuje. Řadíme mezi něj sezení, lezení, první kroky, ale i schopnost uchopovat předměty a mluvit.

Každé dítě se samozřejmě vyvíjí trochu jinak, ale existují určitě vývojové body, podle kterých můžeme určit, zda je vývoj postupný a správný. Opožděný psychomotorický vývoj může naznačit také některé potíže či poruchy.

Co je psychomotorický vývoj dítěte

Jako psychomotorický vývoj označujeme souhrn vývoje pohybu, myšlení i schopnosti projevovat emoce a mluvit. Dítě se od narození učí postupně různým věcem od držení hlavičky, přes sezení, lezení, až po reakce na okolí a první slova.

Už v kojeneckém věku lze pozorovat první známky, že motorický vývoj miminka probíhá přirozeně, například zvedání hlavičky, snaha přetočit se na bok nebo úchop prstu. Tyto malé kroky jsou základem pro všechny další dovednosti.

Správný vývoj má určité milníky, kterých děti postupně dosáhnou. Jedná se o přibližné období, kdy většina dětí zvládá nějakou činnost, například se naučí sedět, stát… A právě pokud dítě těchto milníků dosahuje později, nebo vůbec, měli bychom zpozornět.

Motorický vývoj dítěte do 1 roku: co je normální

Během prvního roku života prochází dítě obrovským vývojem. Motorický vývoj kojence bývá nejrychlejší právě v tomto období. Většina miminek postupně zvládá tyto milníky:

  • 3. měsíc: zvedá hlavičku a opírá se o předloktí, začíná se více rozhlížet.
  • 6. měsíc: přetáčí se, zkouší sedět, sahá po hračkách.
  • 9. měsíc: leze, zvládá úchop malých předmětů, stojí s oporou.
  • 12. měsíc: dělá první krůčky a zkouší samostatně stát.

Pokud motorický vývoj dítěte do 1 roku odpovídá přibližně těmto fázím, nemusíte mít důvod k obavám. Pamatujte, že drobné rozdíly jsou zcela běžné. Každé dítě má své vlastní tempo a není potřeba se dopředu příliš strachovat.

Jaké jsou další fáze vývoje

  • 18. měsíc: dítě dokáže sebejistě chodit, umí přelévat vodu, zvedat předměty a říkat slova, jako je „máma“ a „táta“.
  • 2 roky: zvládá běhat, dřepnout si a používat více slov pro komunikaci.
  • 3 roky: mluví v krátkých větách, při hrách se snaží napodobovat dospělé, zapojuje fantazii.
  • 4 roky: dokáže chodit po schodech, snaží si hrát s ostatními dětmi, dokáže vyprávět a učí se kreslit.

Jak poznat opožděný motorický vývoj dítěte

Opožděný motorický vývoj dítěte může mít velmi různé příčiny, například svalové, ale i neurologické potíže. Pokud máte pocit, že vaše dítě nedosahuje vývojových milníků tak, jako ostatní děti, zkuste se zaměřit na některé signály.

Signály opožděného vývoje:

  • miminko dlouho nezvedá hlavičku ani v poloze na břiše,
  • nereaguje na podněty, málo se pohybuje,
  • neotáčí se, nesedí nebo neleze ve věku, kdy by to už mělo zvládat,
  • má trvale ztuhlé nebo naopak příliš ochablé svaly,
  • ve věku kolem 1 roku ještě nestojí nebo se ani nesnaží o chůzi.

Jak se projevuje opožděný psychomotorický vývoj?

Mezi typické projevy opožděného psychomotorického vývoje patří kromě výše zmíněných také potíže v oblasti řeči a komunikace. Můžete si všimnout, že dítě nežvatlá, nereaguje na své jméno, nepoužívá gesta jako mávání nebo ukazování, a první slova se objevují až po druhém roce života.

V rámci sociálního a emočního vývoje může dítě působit uzavřeně, málo reagovat na mimiku a kontakt. Mnohdy se také nezajímá o ostatní děti nebo má potíže se změnami prostředí.

Pokud jde o jemnou motoriku, můžete si všimnout, že dítě nepoužívá obě ruce souměrně nebo neumí uchopit drobné předměty.

Jak pomoci dítěti v rozvoji

Pokud máte podezření, že vývoj vašeho miminka neprobíhá správně, nebo je lehce opožděný, neváhejte se obrátit na pediatra nebo fyzioterapeuta. Ti vám poradí, jak postupovat dále a jak vývoj dítěte podpořit, například pomocí vhodných cviků.

Právě nejrůznější cvičení a terapie hrají v rozvoji pohybového, ale i celkového psychomotorického vývoje, důležitou roli!

Jak podpořit pohybový rozvoj?

Podpořit správný vývoj pohybového aparátu miminka můžete už od narození. Stačí do vašeho režimu zařadit drobné cviky a hry. Důležité je, aby mělo dítě vždy dostatek prostoru k přirozenému pohybu.

Pokládejte miminko častěji na bříško, aby posilovalo krční a zádové svaly, učilo se zvedat hlavičku a postupně začalo vnímat vlastní tělíčko.

Snažte se dítě také zbytečně nedostávat do poloh, na které ještě není zralé. Pohybový vývoj má čas a je spíše na škodu dávat miminko například předčasně sedět.

V batolecím věku zase dopřejte dítěti možnost lézt, chodit bosé a po různých površích a překonávat různé překážky. Zkuste mu také nabízet hračky, které pohyb a koordinaci podporují, jako je míč, odrážedlo nebo kostky.

Terapie pro správný vývoj

Jak už jsme psali výše, ke správnému psychomotorickému vývoji mohou pomoci také správná cvičení. Ta by měla být zaměřena přímo na vaše dítě a pomáhat mu s jeho konkrétními potížemi.

Nejčastěji se využívá například fyzioterapie, která se zaměřuje na rozvoj hrubé motoriky, správné držení těla, posílení svalů, ale i podporu přirozených pohybových vzorců. U kojenců a batolat se často používá takzvaná Vojtova terapie nebo Bobath koncept, které pomáhají aktivovat správné pohybové reakce.

Pro rozvoj jemné motoriky, koordinaci oko–ruka a větší samostatnosti napomáhá ergoterapie. Ta se často propojuje s hrou, aby mělo dítě větší motivaci a cviky ho bavily.

Ideální je kombinace těchto terapií, ale především pravidelné cvičení s dítětem doma! Pokud vnímáte u svého miminka pomalejší učení se novým věcem, obraťte se na odborníky a začněte s cvičením co nejdříve. Mozek miminka má obrovskou schopnost přizpůsobení a právě čas hraje ve vývoji velkou roli.

Nejčastější dotazy

Jak poznat opožděný vývoj dítěte?

Opožděný vývoj poznáte podle toho, že dítě výrazně zaostává za svými vrstevníky, například v motorickém vývoji (zvedání hlavičky, sezení, lezení) nebo ve vývoji řeči a kognitivních funkcí.

Kdy se jedná o opožděný vývoj řeči?

O opožděný vývoj řeči jde tehdy, když dítě kolem 2 let nepoužívá aspoň 50 slov nebo nezačíná tvořit jednoduché věty, případně mluví výrazně hůř než ostatní děti stejného věku.