Zkratku ADHD začínáme slyšet stále častěji, a to zejména v souvislosti s hyperaktivními dětmi. Ty jsou netrpělivé, pořád v pohybu a hůře se jim soustředí. Příznaky ADHD lze ovlivnit i z naší pozice, například přizpůsobením prostředí, návyků, denního režimu nebo různými rehabilitačními technikami. Pojďte se s námi podívat, jak může například ergoterapie zmírnit příznaky ADHD.
Obsah:
Děti s ADHD jsou často živější než ostatní, hůře se jim soustředí a je pro ně složitější dotahovat věci do konce. V dnešní době už ale existují nejrůznější metody a terapie, které pomáhají příznaky syndromu ADHD zmírnit. Mezi jednu z možností patří právě i ergoterapie, která napomáhá dětem zlepšit soustředění, koordinaci a podporuje jejich samostatnost. Jedná se o rehabilitační techniku, která je postavena na hře a zábavě.
ADHD, známé také jako ADHD syndrom (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder), je neurovývojová porucha, která se nejčastěji projevuje v dětství, ale může přetrvávat i do dospělosti. Věkem dochází často ke zmírnění některých příznaků (zvlášť těch, které jsou na první pohled viditelné, jako je častý pohyb), ale ty, které se týkají nepozornosti většinou přetrvávají.
Typickými znaky jsou problémy s udržením pozornosti, nadměrná impulzivita a hyperaktivita, které ovlivňují chování dítěte doma, ve škole i v běžných vztazích.
ADHD porucha souvisí s odlišným fungováním mozku, a to zejména oblastí zodpovědných za řízení pozornosti, emocí a sebekontroly.
Při podezření na ADHD je dobré začít potíže řešit a ideálně jej včas diagnostikovat. Včasné odhalení ADHD nám pomůže s ním začít lépe pracovat a pochopit, co dítě potřebuje.
ADHD u dětí se nejčastěji projevuje neklidem, nesoustředěností a impulzivním chováním, které může být pro okolí náročné na pochopení i zvládání. Určitě už jste se setkali s tím, že jsou děti označované jako „zlobivé“, i když tomu tak není.
Děti s ADHD často zapomínají pokyny, nedokončují úkoly a mají potíže s dodržováním pravidel, což se negativně promítá do jejich školního výkonu i vztahů s vrstevníky.
Je důležité pochopit, že tyto potíže nejsou způsobeny neochotou nebo neposlušností, ale způsobem, jakým jejich mozek zpracovává informace a řídí pozornost.
Pro ADHD děti je důležité vytvořit takové prostředí, které jim pomůže zvládat každodenní výzvy a rozvíjet jejich silné stránky.
Individuální přístup a větší míra pochopení dokáže děti vést k lepším výkonům i začlenění mezi vrstevníky.
Projevy ADHD jsou individuální a mohou se lišit u každého dítěte. U některých dětí by vás možná ani nenapadlo, že ADHD mají. Existují každopádně určité společné rysy a příznaky, které můžeme u dětí vysledovat.
Mezi nejčastější ADHD příznaky patří:
Příznaky u dětí se mohou projevovat jak ve škole, kde nevydrží v klidu nebo nedávají pozor, tak doma, například častým zapomínáním nebo prudkými změnami nálad.
Diagnostika ADHD zahrnuje komplexní vyhodnocení chování dítěte, a to obvykle ve spolupráci s rodiči, učiteli a odborníky, jako jsou psychologové nebo psychiatři. Jen díky tomu je poté možné přesně určit, zda jde o ADHD a jaký typ podpory bude pro dané dítě nejvhodnější.
Po zjištění diagnózy si přirozeně rodiče kladou tuto otázku. Jak vychovávat dítě tak, abychom mu pomohli s rozvojem, začleněním mezi vrstevníky i větší samostatností a zvládáním každodenních úkolů? Odpověď není jednoduchá, protože má každý člověk s ADHD odlišné potřeby a funguje nejlépe v různých podmínkách.
Základem je trpělivost, důslednost a snaha přizpůsobit například prostor nebo návyky dítěti. Děti s ADHD potřebují jasná pravidla, denní režim a ocenění za zvládnuté úkoly. Může se nám to zdát jako maličkost, ale každé dokončení úkolu nebo jedné činnosti, je pro dítě s ADHD náročné. Je důležité, aby vědělo, že umíte ocenit jeho snahu.
Zároveň je důležité porozumět tomu, co dokáže vaše dítě nejlépe uklidnit – je to nějaká věc, metoda nebo technika?
ADHD léčba může zahrnovat behaviorální terapii, ergoterapii, pedagogickou podporu a v některých případech i medikaci. Vše se vždy odvíjí od doporučení odborníka a konkrétního dítěte.
Velkou roli hraje i školní prostředí. Existují speciální školy pro děti s ADHD, nebo běžné školy s individuálním přístupem, kde se klade důraz na menší kolektiv, klidnější tempo výuky a spolupráci s rodiči a odborníky. Důležité je, aby dítě cítilo podporu a mělo příležitost rozvíjet své silné stránky.
Jsou různé metody, pomůcky i činnosti, které dokáží dítě s ADHD uklidnit. Opět je zde potřeba najít tu jedinečnou cestu, která funguje na vaše dítě. Hledání toho, co vaše dítě umí uklidnit nejlépe, vyžaduje citlivý a trpělivý přístup. Ten prosazují i naši terapeuti v rámci ergoterapie. Dobře víme, že je každé dítě jiné a působí na něj jiné věci i cviky.
Co může pomoci k uklidnění dítěte se syndromem ADHD?
Jak už jsme psali výše, některé pomůcky a předměty mohou dětem s ADHD pomoci v případech, kdy se potřebují uklidnit. Takovou pomůckou se může stát prakticky cokoliv, co mohou jakkoliv mačkat, převracet v ruce nebo co dokáže udržet jejich pozornost.
Existují také pomůcky, které dokážou podpořit koncentraci a větší samostatnost dítěte. Mezi takové pomůcky patří různé organizéry, motivační tabulky nebo vzdělávací hry, které pracují více s vizuální stránkou.
Ergoterapie je praktická a všestranná metoda, která pomáhá dětem s ADHD zvládat potíže v oblasti pozornosti, chování, pohybu i samostatnosti. Klíčem je individuální přístup, spolupráce s rodinou a porozumění dítěti.
Ergoterapie dokáže zmírnit projevy syndromu ADHD a zlepšit komunikační schopnosti dítěte.
Děti s ADHD často bojují s udržením pozornosti, rychlými přechody mezi aktivitami a impulzivním chováním. Ergoterapeut může pomoci například s vytvářením strukturovaného prostředí, které podporuje rutinu a předvídatelnost. Dál pomáhá dítěti s nácvikem samoregulace skrze techniky pro zvládání frustrace, čekání nebo kontrolu impulzů.
ADHD může být spojeno s problémy v jemné a hrubé motorice. Ergoterapie pomáhá zlepšovat koordinaci rukou a očí, například pomocí hry s míčem, stavebnice nebo kreslení. Zároveň podporuje rozvoj grafomotoriky, tedy přípravu na psaní nebo zlepšování psaní samotného.
Pomocí her a cvičení, které ergoterapie využívá, se dítě učí komunikovat a dokončovat úkoly. Pravidelná ergoterapie dokáže také zlepšovat samostatnost dítěte, například při oblékání, zavazování tkaniček nebo používání příboru.
V rámci ergoterapie s dětmi s ADHD se pracuje na posílení pozornosti, samostatnosti, motoriky a samoregulace. Terapie probíhá formou her, aktivit a cvičení, které pomáhají zlepšovat organizaci, schopnost dokončovat úkoly, soustředit se, lépe komunikovat a zvládat emoce.
Děti trénují praktické dovednosti jako je oblékání, psaní, práce podle pokynů nebo zvládání změn v denním režimu. Ergoterapeut také spolupracuje s rodiči a školou, aby se podpora přenesla i do každodenního prostředí dítěte.
Pokud stále váháte, zda pomůže ergoterapie i vašemu dítěti s ADHD, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám se vším poradíme.
ADHD co to je?
Jedná se o neurovývojovou poruchu, která u dětí způsobuje nepozornost, hyperaktivitu, neklid, problém s komunikací či začleněním se do kolektivu.
Co pomáhá dětem s ADHD?
Každé dítě je jiné a je nutné najít techniku nebo věc, která jej uklidní. Mohou to být antistresové mačkací míčky a jiné hračky nebo dechová cvičení.
Jak zvládat dítě s ADHD?
Najděte si techniku nebo metodu, která dítě uklidní. Zároveň se snažte porozumět tomu, jaké prostředí či návyky jsou pro něj uklidňující a nerozrušují ho. Pomoci mohou také různé rehabilitační techniky, jako je ergoterapie.
Zdroje: